Campidoglio

Om het Campidoglio te bereiken vanuit Bed and Breakfast Little Italy Rome of vanuit de Chaplin Bed and Breakfast gaat U naar Rome Termini (2 minuten te voet vanuit Chaplin Hostel, en 1 halte op metro lijn A vanuit Little Italy Bed and Breakfast) waarna U de 64 of de 40 Express bus naar Piazza Venezia neemt. Loop rechts langs het monument voor Vittorio Emanuele (“de bruiloftstaart”) tot U links trappen ziet met aan de voet gebeeldhouwde leeuwen. Klim!

Het Campidoglio bestaat uit 2 heuvels, de Capitolino, waar de tempel van Giove Ottimo Massimo te vinden was, en de Arx of Cittadella, met de temple van Giunone Moneta. Na de gloriedagen van het Romeinse Rijk werd het gebied vooral gebruikt om er kuddes vee te laten grazen, tot Michelangelo in 1536 een begin maakte met een nieuw ontwerp voor het gebied.
Hij verplaatste de ingang, die eerst over de Fori uitkeek, zodat deze op het centrum van Rome uit kwam te zien, door enorme trappen te bouwen die het gebied tussen de twee heuvels bestreken. Aan de top van deze trappen is het Piazza del Campidoglio.

Aan de voet van de trappen zijn er twee standbeelden van leeuwen uit de Egyptische oudheid te zien, terwijl er bovenaan twee beelden zijn van Dioscuri naast hun paarden. Precies midden op het Piazza del Campidoglio staat een kopie van het standbeeld van Marcus Aurelius op zijn paard.

Recht tegenover de trappen is het Palazzo Senatorio, gebouwd bovenop het gebouw waar in 1143 de senatoren van de stad Rome ziting hadden en dat op zijn beurt gebouwd was bovenop de ruïnes van het vroegere Romeinse Tabularium.

Aan de twee zijkanten van het plein zijn twee identieke, door Michelangelo ontworpen, gebouwen te zien. Aan de rechterkant staat het Palazzo dei Conservatori, dat oorspronkelijk door de magistraten in gebruik was genomen, maar nu een museum is waar oude Romeinse kunst tentoongesteld wordt. Tegenover het Palazzo dei Conservatori staat het Palazzo Nuovo, waar nu het Capitolijnse Museum (met o.a. het origineel van het standbeeld van Marcus Aurelius) gehuisvestigd is.

Michelangelo zelf stierf voor zijn projekten voltooid konden worden en de architekten Giacomo della Porta en Girolamo Rainaldi maakten het werk af.

Achter het Palazzo Nuovo, aan de kant van de vroegere Arx of Cittadella, is de kerk Santa Maria d’Aracoeli, die bereikt kan worden door de steile trappen te beklimmen die beginnen naast de trappen die naar het Campidoglio voeren. Achter de strenge façade van de kerk zijn er belangijke kunstwerken te bewonderen.

Tegenwoordig zijn de administratieve kantoren van de stad Rome op het Campidoglio gehuisvestigd.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Bezienswaardigheden en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Campidoglio

  1. Piazza del Campidoglio
    Er is niet zoveel bekend over de totstandkoming van het plein. Wel weten we uit de bronnen dat Michelangelo aan tenminste vier eisen bij zijn ontwerp moest voldoen:

    1. het geheel moest een mooie toegang voor de stad worden.
    2. het plateau moest gelijk worden gemaakt.
    3. de twee vervallen paleizen uit de 15e eeuw, Palazzo dei Conservatori en het Palazzo dei Senatori, moesten
    gerestaureerd worden.
    4. het geheel moest een eenheid worden en vijf toegangen krijgen
    Buonarroti zag de mogelijkheid voor een grandioze opzet, maar hij moest het plan wel goed gedoseerd brengen. Het budget van de stad was beperkt en het bestuur zou zeker steigeren als hij zijn totale plan in een keer volledig uit de doeken zou doen. De campanile van het Palazzo dei Senatori moest naar het midden verplaatst worden en er moest vanwege de symmetrie een derde paleis bijkomen: het Palazzo Nuovo (Michelangelo’s ontwerp van Piazza del Campidoglio). De oude paleizen liet Michelangelo intact, maar hij zorgde wel voor nieuwe gevels. Dit was esthetisch niet alleen beter, maar bovendien financieel ook nog voordeliger. Het probleem van het plein was dat de twee paleizen in een hoek van tachtig graden ten opzichte van elkaar stonden. Deze vreemde hoek buitte Buonarroti juist uit door het plein de vorm van een trapezium te geven.
    Iets dat Bernini nog zou inspireren bij het plein dat hij voor de Sint Pieter ontwierp. De gehele opzet voldeed precies aan de eisen die Michelangelo in een beroemde brief van hem over architectuur als volgt heeft geformuleerd:
    ‘Als een plan verschillende delen heeft, moeten al die [delen] van dezelfde kwaliteit en hoeveelheid zijn en op dezelfde manier worden samengesteld, en in de stijl en de proporties moeten ook overeenstemmen. [..] net als de neus, die in het midden van het gezicht is, en geen verbintenis heeft met het een of andere oog, maar de ene hand moet wel als de andere zijn en het ene oog moet wel overeenkomen met het andere. En zeker, moeten de architectonische elementen afgeleid worden van het menselijke lichaam. Diegene die de menselijke figuur niet beheerst en het belangrijkste van al de anatomie [van de mens] kan er [architectuur] niets van begrijpen.’
    Michelangelo in een brief aan kardinaal Rodolfo Pio (Sebastiaan del Piombo). Geciteerd uit: James S. Ackerman, ‘The architecture of Michelangelo’, Penguin Books, London, 1971 (reprinted 1995) blz. 37
    Wilt u meer lezen en zien klik dan op de onderstaande link.

    http://www.teggelaar.com/rome/paginas/3.7.htm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s